Sådan ser en typisk dag ud i vuggestuen.

 

I vuggestuen tilbydes der morgenmad til kl. 7.30, her vil der være et udvalg af grød, brød, havregryn, mælk og lidt frugt.

Når kl. er 8 åbnes alle stuer og dagen begynder med leg og spil mm. 

Kl. 9 tilbydes der et formiddagsmåltid, det er som regel rugbrød med lidt grønt til.

Kl. 9-9.30 starter aktiviteterne op, det kan være ture, tur i hallen eller aktiviteter ude eller inde efter det tema, vi har for tiden. Eller samvær på stuen.

Kl. ca. 10.45 spises der frokost fra vores køkken, her er børnene som regel på deres egne stuer, hvor der bliver sunget eller fortalt historier. Derefter gøre der klar til putning til middagslur.

Børn under 2 år puttes i krybber i en liggehal og børn over 2 år, sover på madrasser indenfor.

Kl. ca. 14 begynder de fleste af børnene at vågne og får et eftermiddagsmåltid, hjemmebagt brød og frugt som regel

Herefter er det leg inde og ude, alt efter årstid og vejr.

Derefter afhentning og tak for i dag.

Vuggestuen åbner, og der tilbydes morgenmad frem til 7.30. Vi spiser på en stue hvor der serveres havregrød, frugt og brød. De børn der har spist hjemmefra kan sidde og nyde en stille stund hos en voksen eller gå i gang med at lege.

Børnene tegner, lægger puslespil, læser bøger og leger på stuen, når der er kommet flere børn åbner vi en stue mere kl. 8.30.

Vi har samling, hvor alle børn tilbydes lidt at spise og drikke. Under samling tales f.eks. om, hvem der er her i dag, hvad vi skal lave i dag eller andet. Efter dette synger vi eller læser en bog med børnene.

Kl. 9.00: Dagens aktiviteter går i gang. Nogle dage er børnene i alders opdelte grupper. Aktiviteter kan både foregå på stuerne, i hallen, på legepladsen eller på en tur ud af huset. Ved planlagte ture, skriver vi på Tabulex dagen før, hvis børnene skal være her på et bestemt tidspunkt.

Vi arbejder i temaer i 2 måneder af gangen. eks. spejder tema, sko og beklædning. Her laver vi aktiviteter udfra disse emner, eks. bålmad og skovture, og hvad tøjet hedder og hvor mange slags forskelligt tøj der er og hvordan det føles, vi synger sange og læser bøger der passer til emnet.

Børnene vasker hænder inden vi skal spise. Et til to børn fra hver stue går med i køkkenet for at hente mad, og hjælper tilbage på stuen med at dele kopper og tallerkener ud til de andre børn. Imens der hentes mad, sidder resten af stuens børn ved bordene, og synger nogle sange.

Ved frokost hælder børnene selv vand fra små kander op i deres kopper. De hjælper med at øse mad op på egen tallerken, og de lærer at spise med bestik.

Vi snakker om hvilke grønt og kød eller fisk, der er i maden. Vi gør børnene opmærksomme på hvordan det smager og føles. Vi giver dem nye oplevelser og udfordringer med at smage på nyt mad. Tit spejler de små børn sig i de større børn og voksne ved bordet. Og derved bliver modige.

Små børn, der sover om formiddagen, spiser efterhånden, som de vågner igen.

Når vi er færdige med at spise, bærer de børn der kan, deres tallerken og kop over på rullebordet. Børnene går på skift på badeværelset, hvor de der sover inde (over 2 år) øver i at tage deres tøj af. De tilbydes at sidde på toilettet, hvorefter de får ren ble på. De børn, der skal sove ude, skiftes, og pakkes ind til vejret, hvorefter de lægges ud at sove. Børnene sover frem til 13.30-14.00.

De få børn, der ikke sover, leger på en stue.

Vi tilbyder børnene eftermiddagsmad, bestående af brød, frugt og mælk.

Herefter leges inde eller ude. De første børn afhentes.

Inden vi lukker har børn og voksne ryddet op sammen.